Det minskar på paketen...

Halva december har gått redan. Bara 9 dagar kvar till självaste julafton, det är helt otroligt. Mest syns det på barnens kalendrar, inte många paket kvar nu... (kommer bild ikväll, jobbar nu, eller har rast!) Det är så mysigt på morgonen när de tassar upp och letar efter rätt siffra, förväntansfulla och nyvakna. De flesta paketen har varit glädje kring. Jag gjorde det lätt för mig och köpte mååååånga 10-lotter. Nu har de äntligen vunnit nåt alla tre, loke fick härda ut längst och har knorrat lite över det. Han har inte heller vart helt nöjd med alla sockar han fått. Men inte kunde väl vi veta att både jag, mamma och Ing-Marie skulle köpa sockar? Mitt hängde dock på en hög siffra så jag bytte faktiskt ut den. Det känns ju roligare om han faktiskt är glad när han har öppnat sin paket. Fast jag har förklarat flera gånger för honom att han ska vara nöjd med det han får och har och ta vara på det. Det finns många fattiga som skulle vara överlyckliga över vilken paket ( eller mat eller vad det nu kan handla om) som helst, men det är lite svårt att greppa för honom. För honom verkar det ju som om det alltid finns pengar. Fast han oftast får nej när han vill köpa nåt. Nån som har tips på hur man kan göra det konkret? Så att han får en förståelse för pengar, att ha/inte ha, fattiga/rika mm...

Jag har fyra jobbdar kvar sen tar jag långlov! Och tränar hårt inför mitt toastmaster-uppdrag :-)


Kommentarer
Postat av: Anna Lovebro

Svårt det där med pengar! Så fort barnen tar sönder något ( eller med vilje repar en cd skiva mot golvet typ ) säger dem bara: Vi köper en ny! Eller, nästa år när vi åker till Spanien mm mm så himla svårt att förklara pengar & ekonomi på rätt sätt tycker jag! Lotter var ett bra tips ( barnen älskar att skrapa triss ) det ska jag komma ihåg till nästa år :-D

2011-12-15 @ 18:20:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0